Krisberedskap
Vi på Borgholm Energi arbetar för att säkerställa att el, fjärrvärme, vatten, avlopp, återvinning och avfallshantering fungerar även vid krissituationer. Här hittar du viktig information om hur du kan förbereda dig och vad du ska göra vid eventuella störningar. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har även samlad allmän information om krisen eller kriget kommer. På borgholm.se kan du läsa mer om allmän krisberedskap i Borgholms kommun.
Kommunikation
I första hand kommunicerar vi via dessa kanaler:
- Borgholm Energis kundapp
- Borgholm Energis hemsida
- SMS och e-post
Se till att ha dina kontaktuppgifter uppdaterade på vår aviseringstjänst samt Mina sidor.
I andra hand, till exempel då all elektronisk kommunikation är nere, kommunicerar vi genom:
- Affischer vid utvalda platser, läs mer på sidan för nödvatten.
El och fjärrvärme
Vid strömavbrott
- Kontrollera först din egen säkring och jordfelsbrytare.
- Kontrollera om fler hushåll är drabbade genom att titta ut eller kontakta grannar.
- Om problemet kvarstår, besök vår driftinformation eller kontakta vår kundservice på info@borgholmenergi.se eller 0485-83 300.
- Försök hålla dörrarna till kyl och frys stängda i så stor utsträckning som möjligt. Är det kallt ute kan du förvara maten utomhus.
- Fyll ett par hinkar med vatten om möjligt. Om avbrottet blir långvarigt är det bra med vatten i reserv.
Läs mer om vad du ska göra vid strömavbrott här.
Vid störningar i fjärrvärmen
- Håll elementen fria från möbler och lufta dem vid behov.
- Om bostaden blir för kall, sök upp en annan uppvärmd plats om du har möjlighet.
Förbered dig
- Säkringar
- Värmeljus, stearinljus, tändstickor, bränsle till värmekällor
- Batterier och batteridriven radio
- Ficklampa
- Laddad powerbank till mobiltelefonen
- Stormkök, grill eller liknande för att koka vatten eller tillaga mat
- Ha extra filtar och varma kläder redo vid längre avbrott.
Vatten och avlopp
Vid vattenavbrott
- Vid längre avbrott placerar vi ut nödvattentankar vid några av kyrkorna i Borgholms kommun – se information om nödvatten.
- Använd inte dricksvatten för att spola i toaletten, samla i stället regnvatten eller använd havsvatten.
Vid avloppsproblem
- Om det kommunala avloppet har orsakat översvämning, undvik källarutrymmen och kontakta Borgholm Energi.
- Vid större störningar i det kommunala avloppssystemet kan du som bor utanför områdena centrala Borgholm och Löttorp behöva hantera ditt eget avloppsvatten under en period. Till exempel tvätt- och diskvatten samt kiss och bajs behöver hällas ut eller grävas ner i din egen trädgård.
- För hushåll utan fungerande avlopp kan toaletter i offentliga lokaler i områden med fungerande avlopp användas, till exempel sporthallar, bibliotek och liknande. Vid behov kan även portabla toaletter ställas ut, till exempel vid skolor eller förskolor som är öppna.
Förbered dig
- Ha gärna fyllda vattendunkar och flaskor hemma (minst 3 liter per person och dag), samt tomma dunkar eller flaskor att hämta vatten i.
- Ha gärna våtservetter och desinfektionsmedel hemma.
Återvinning och avfall
Vid krissituationer kan sophanteringen påverkas. Det är viktigt att vi tillsammans hjälps åt att minimera avfall och hantera det på bästa sätt.
Vid förseningar i sophämtning
- Förvara avfallet svalt och väl förslutet för att undvika lukt och skadedjur.
- Sortera ditt avfall noggrant för att minska mängden restavfall.
Återvinningscentraler
- Vid förändrade öppettider informerar vi via vår hemsida, kundapp och sociala medier.
Förbered dig
- Ha extra avfallspåsar hemma för att kunna hantera en eventuell fördröjning i hämtningen.