Vattenmätare till alla
Nu inför vi vattenmätare hos alla våra vattenkunder. I november 2024 beslutades att alla fastigheter som är anslutna till kommunalt vatten ska ha en vattenmätare som mäter vattenförbrukningen. Tidigare har endast de som är folkbokförda i kommunen fått en vattenmätare installerad.
Med start 2025 pågår nu projektet att installera vattenmätare hos alla våra kunder som inte har en idag. Det rör sig om drygt 5000 vattenmätare som ska installeras runt om hela kommunen. Installationerna sker områdesvis och de beröra kunderna får information från oss innan det är dags. Projektet förväntas pågå under de närmaste tre åren.
Vad är en vattenmätare?
En vattenmätare har till uppgift att visa hur mycket vatten du förbrukar. När du har en vattenmätare debiteras du för den faktiska vattenförbrukningen i stället för den beräknade förbrukningen i schablon. På så sätt får du också bättre koll på din egen vattenförbrukning. Det innebär också att Borgholm Energi får större överblick på mängden vatten som levereras samt enklare att hitta eventuella läckor. Det är Borgholm Energi som tillhandahåller, äger och sätter upp vattenmätaren.
Inför installation av vattenmätare
För att vi ska kunna installera en vattenmätare krävs en godkänd mätarplats. Det är fastighetsägarens skyldighet att upplåta en mätarplats och ge oss tillträde till mätarplatsen vid behov. Som fastighetsägare är du enligt lagen om allmänna vattentjänster (LAV) ansvarig för att mätarplatsen iordningsställs i enlighet med de anvisningar som beskrivs i de allmänna bestämmelserna för Borgholms kommun (ABVA). Fastighetsägaren äger vattenmätarkonsolen och övrig rörinstallation. Borgholm Energi äger vattenmätaren.
Godkänd mätarplats
För att vi ska kunna installera en vattenmätare krävs en godkänd mätarplats. En godkänd mätarplats innebär bland annat att det finns en konsol som håller fast ventiler och rör i väggen. Vattenmätaren måste placeras så att allt inkommande vatten på fastigheten kan mätas. Vanligtvis uppförs mätarplatsen i ett frostfritt utrymme inomhus eller i ett förråd, men en mätarplats kan också uppföras i en isolerad mätarbrunn utanför huset.
Genom vår checklista för en godkänd mätarplats kan du säkerställa att din mätarplats är godkänd. Om din mätarplats redan uppfyller kraven för att vara godkänd behöver du inte göra något inför installationen.
Checklista inför installation av vattenmätare
- Det ska finnas en monterad konsol (ett väggfäste) avsedd för vattenmätare. Konsolen måste vara fast förankrad. Den håller fast rör och ventiler och gör VA-installationen stabil.
- Det ska finnas två fungerande avstängningsventiler, en på varje sida om vattenmätaren, som går lätt att manövrera och stänga. Om någon ventil inte går att stänga måste den bytas innan installation av vattenmätaren.
- Mätarplatsen ska vara fri från frost och värmepåverkan, det kan vara skadligt för vattenmätaren.
- Rör och kopplingar får inte vara angripna av rost.
- Mätarplatsen får inte blockeras och ska vara väl upplyst under besöket. Det ska vara lätt för personal att komma åt mätarplatsen och ventilerna med verktyg.
- Väggen och golvet intill bör tåla spill och läckage av vatten. Det är bra om det får plats en hink under mätaren då det alltid rinner ut lite vatten vid till exempel vattenmätarbyten.
- Mätarplatsen ska vara placerad så att vattenmätning sker innan rörledningarna delas upp, för att säkerställa att allt inkommande vatten till fastigheten registreras.

Godkänd mätarplats med en vattenmätare inkopplad i en vattenmätarkonsol cirka 60–100 centimeter ovanför golvet, med belysning och golvbrunn. Bildkälla: Svenskt vatten (P125).
Tänk på att vattenmätaren och mätarplatsen måste ha en central placering innan dina rörledningar fördelas. Har du exempelvis ett attefallshus, ett garage, en vattenutkastare eller ett utekök – säkerställ att mätarplatsen uppförs där allt inkommande vatten till fastigheten kan mätas.

Illustrationen visar en fastighet med ett hus och ett attefallshus med en godkänd vattenmätarplacering, där vattenmätaren är placerad innan rörledningarna delas upp och därmed kan mäta allt inkommande vatten.
Vattenmätarbrunn som alternativ
Om det inte är möjligt att montera vattenmätaren inomhus är alternativet att installera en isolerad vattenmätarbrunn utomhus. Du som fastighetsägare
står själv för kostnaden av vattenmätarbrunnen. Brunnen ska ha en inre diameter på minst 300 mm och vattenmätaren ska vara upplyftningsbar.

Illustrationen visar en fastighet med ett hus och ett attefallshus med en godkänd vattenmätarplacering, där vattenmätaren är placerad i en vattenmätarbrunn innan rörledningarna delas upp och därmed kan mäta allt inkommande vatten.
Ej godkänd mätarplats
Om du inte har en godkänd mätarplats behöver du kontakta en VVS-firma för att åtgärda brister på din VA-installation innan vårt besök, t.ex. för att installera en konsol. Om du har fått en angiven tid för när din vattenmätare ska installeras – kom ihåg att boka om din tid om du inte hinner åtgärda bristerna i din VA-installation innan den föreslagna tiden. Kontakta kundservice via mejl info@borgholmenergi.se eller telefon 0485-883 00 om du behöver hjälp att boka om den angivna tiden.
Här är några exempel på ej godkända mätarplatser:
- Om du har en avstängningsventil med svart ratt märkt LK580, LK581 eller motsvarande, så måste den bytas då den inte längre är godkänd.
- Mätarplats i krypgrund.
- Mätarplats bakom varmvattenberedare eller liknande som gör den oåtkomlig.
- Alltför grund brunn där vattenmätaren riskerar att frysa.
- Nedstigningsbrunn där man måste gå ner i brunnen för att komma åt vattenmätaren.
- Mätarbrunn med lock av betong.
- Mätarplats placerad efter att rörledningarna delas upp, så att allt inkommande vatten till fastigheten inte mäts.

Illustrationen visar en fastighet med ett hus och ett attefallshus med en icke godkänd vattenmätarplacering, där vattenmätaren är placerad efter rörledningarna delas upp och därmed inte kan mäta allt inkommande vatten.
Har du redan en godkänd mätarplats och vill installera vattenmätaren så snart som möjligt?
Fyll gärna i formuläret så bokar vi in en tid för installation så snart vi kan. Notera att installationen ändå kan dröja beroende på projektets status.
Är du osäker på om din mätarplats är godkänd? Fyll i formuläret och se till att bifoga en bild på din mätarplats så kan vi avgöra om mätarplatsen är godkänd eller inte.
Hur går installationen till?
Du som ska få en vattenmätare installerad kommer att få ett informationsutskick från Borgholm Energi cirka tre månader innan vi planerar att utföra installationer av vattenmätare i ditt område. Brevet innehåller all information du behöver veta om en vattenmätare, en godkänd mätarplats och vad du som fastighetsägare behöver göra. Informationsutskicken och installationerna görs områdesvis i hela kommunen.
När det är cirka tre veckor innan installation får du information från Borgholm Energi med datum och tid för installationen av din vattenmätare. Tänk på att åtgärda bristerna i din VA-installation innan den föreslagna tiden. Om den inbokade tiden inte skulle passa ges möjligheten att boka en ny tid under perioden vi är i ditt område. Tänk på att du som fastighetsägare är skyldig att uppfylla de krav som finns på mätarplats och möjliggöra för genomförande av installation av vattenmätaren.
Installationen genomförs endast av personal från Borgholm Energi. Ett besök tar mellan 15-30 minuter och vattnet till fastigheten kommer att vara avstängt medan installationen genomförs. Har du husdjur ber vi dig hålla dem kopplade eller instängda under vårt besök. Tänk på att du eller någon annan vuxen behöver vara hemma vid installationen av vattenmätaren.
För att du ska känna dig trygg med att vi kommer hem till dig och utför installationen bör du känna till att:
- Det endast är personal från Borgholm Energi som utför installationen om inget annat anges i tidsbokningen.
- Vi kommer alltid till platsen i en bil från, eller märkt med, Borgholm Energi.
- Installatören har alltid legitimation med sig.
- Vi ber aldrig om betalning, inloggningsuppgifter eller liknande på plats.
Om du känner dig osäker kan du alltid ringa till vår kundservice via 0485-883 00 och fråga vem som ska utföra arbetet och när.
Förgävesbesök debiteras
När du har fått en bokad tid för installation av vattenmätare från oss är det viktigt att mätarplatsen är godkänd och att vi kan genomföra installationen. Om inte du eller någon annan vuxen är på plats vid tiden för installationen och inte bokat om din tid, har vi rätt att debitera en kostnad för förgävesbesök enligt gällande VA-taxa. Detsamma gäller om vi av andra skäl inte kan installera vattenmätaren, exempelvis om det inte finns fungerande avstängningsventiler eller om mätarplatsen är oåtkomlig.
Är din fastighet kopplad till en privat vattenledning?
Om du är ansluten till kommunalt vatten via en privat ledning eller är osäker på hur din anslutning är kopplad, hör av dig till oss för att ta reda på vad som behöver göras i er specifika situation.
Vanliga frågor och svar
-
Jag har en godkänd vattenmätarplats, vad gör jag?
Du kan antingen fylla i formuläret som finns här på sidan. Då kontaktar vi dig med en tid för uppsättning av vattenmätare så snart vi kan. Du kan också vänta tills vi skickar ut information och bokar en tid i ditt område.
-
Jag har en vattenmätarbrunn, ska det finnas konsol då också?
Ja. Vattenmätaren ska monteras i en konsol, även i en mätarbrunn. Det ska även gå att lyfta upp vattenmätare ovanför mark, med hjälp av till exempel flexibla slangar.
-
Vad kostar det att sätta upp vattenmätaren?
Vattenmätaren och själva installationen ingår i ditt VA-abonnemang. Om vi däremot inte kan sätta upp vattenmätaren vid tiden för montering kan vi debitera en föregävesavgift. Kostnader för att upplåta en mätarplats beror på situation och hänvisas till din valda VVS-firma.
-
Vad händer om jag inte kan vara hemma vid installationen?
Om inte du eller någon annan vuxen kan vara på plats vid installationen kan du kontakta oss för att boka om din tid. Om du inte har bokat om din tid och vi inte kan genomföra installationen har vi rätt att debitera en kostnad för förgävesbesök enligt gällande VA-taxa.
-
Var i fastigheten ska vattenmätaren placeras?
Vattenmätaren ska vara placerad där vattnet kommer in i fastigheten innan rörledningarna delas upp, för att säkerställa att allt inkommande vatten till fastigheten registreras.
-
Varför ställer vi krav på vattenmätarplatsen?
En godkänd mätarplats säkerställer att vattenmätaren blir korrekt monterad och sitter stabilt. Kraven utgår från gällande arbetsmiljöregler och -lagar för att uppnå en säker arbetsmiljö. Det är även en säkerhet för fastighetsägaren då fungerande ventiler före och efter vattenmätaren säkerställer att vattnet kan stängas av vid eventuellt läckage inne i fastigheten.
-
Vem får montera upp och ner vattenmätaren?
Endast personal från, eller på uppdrag av, Borgholm Energi får montera upp och ner vattenmätaren.
-
Varför ska jag bekosta vattenmätarplatsen?
Fastighetsägarens ansvar är reglerat i lagen om allmänna vattentjänster (LAV) och i allmänna bestämmelser för vatten och avlopp (ABVA). Fastighetsägaren ska bekosta de anordningar som behövs för uppsättning av vattenmätare och sammankoppling med VA-installationen i övrigt.
Borgholm Energi äger och ansvarar för vattenmätaren. Du som fastighetsägare ansvarar för att din fastighet har en godkänd VA-installation och vattenmätarplats. Utrustningen runt vattenmätaren såsom ledningar, ventilerna och konsol är det fastighetsägaren som äger och ansvarar för. Du ansvarar också för att vårda vattenmätaren och skydda den från frost och annan skadlig påverkan.
-
Kan den nya vattenmätaren fjärravläsas?
Ja, de nya vattenmätarna har funktionen att de kan fjärravläsas. Just nu har vi dock inte tillräcklig infrastruktur för att samla in avläsningarna på det sättet. Här kan du läsa mer om hur du läser av din vattenmätare.
-
Jag är ansluten till en privat ledning, hur blir det för mig?
Om du är ansluten till kommunalt vatten via en privat ledning eller är osäker på hur din anslutning är kopplad, hör av dig till oss för att ta reda på vad som behöver göras i er specifika situation.