Skydda dig mot bedrägeri

Vi på Borgholm Energi värnar om din säkerhet och vill att du som kund ska känna dig trygg när du får meddelanden från oss. Därför är det viktigt att du vet hur vi kommunicerar och vad vi aldrig skulle be dig om. Nedan kan du läsa om hur du skyddar dig mot bedrägeri.

Så kontaktar vi dig

Vi kan kontakta dig via:

  • Brev eller fakturor skickade till din adress.
  • E-post från vår officiella domän (@borgholmenergi.se). E-postadresser vi använder för att nå dig är bland annat no-reply@borgholmenergi.se, info@borgholmenergi.se och kommunikation@borgholmenergi.se.
  • SMS vid driftstörningar eller viktiga kundmeddelanden. Avsändarnumret är +47 72 40 05 051 med avsändarnamnet BEAB.
  • Telefonsamtal från vår kundservice vid behov, samt återkoppling från medarbetare i någon av våra verksamheter.
  • Vi använder Svea Inkasso för påminnelse- och kravhantering.

Notera att vi via e-post eller SMS kan uppmana att logga in på Mina sidor via minasidor.borgholmenergi.se som bland annat har BankID och Freja eID som inloggningsalternativ. Var vaksam på domännamnet.

Vad vi inte ber dig om

  • Vi ber dig aldrig att lämna ut kortuppgifter via telefon.
  • Vi skickar aldrig oväntade fakturor eller betalningskrav utan tydlig avsändare. Avsändaren är antingen Borgholm Energi eller Svea Inkasso.

Hur du kan skydda dig

  • Är du osäker på om ett meddelande kommer från oss? Kontakta vår kundservice på 0485-88300 eller info@borgholmenergi.se innan du agerar.
  • Var uppmärksam på länkar i oväntade SMS eller e-postmeddelanden som påstås komma från Borgholm Energi.
  • Kontrollera alltid domännamnet i ett e-post – vi skickar enbart från @borgholmenergi.se.

Här är några vanliga tecken på bedrägeriförsök

  • Bedragare kan använda adresser som ser ut som vår, t.ex. @borgholm-energi.se istället för @borgholmenergi.se.
  • Brådskande och hotfulla meddelanden där de påstår att något är akut, kontakta oss om du känner dig osäker.
  • Du får en faktura eller betalningsuppmaning utan att ha fått tjänsten eller vara kund hos företaget.
  • E-post eller SMS med länkar som ser äkta ut men leder till en falsk sida där de försöker stjäla dina uppgifter.
  • Var uppmärksam på dåligt språk eller formuleringar. Bluffmejl och SMS kan ha stavfel eller märkliga översättningar.

Har du fått ett misstänkt meddelande? Rapportera det till oss direkt via vår kundservice på 0485-883 00 eller info@borgholmenergi.

Öppna menyn
(0) Pågående driftstörningar