Anmälan för gemensam avfallslösning

Som kontaktperson har du ansvaret att samordna anmälan och säkerställa att alla deltagare är överens om att dela sopkärl. För att underlätta processen har vi samlat viktig information på denna sida. Här skickar du också in anmälan.

Om ni skickar in er ansökan senast den 15 augusti 2025, kommer sopkärlsbytet att ske snarast möjligt efter att ansökan har behandlats av oss på Borgholm Energi.

Om ni idag delar på ett 190- eller 370-literssopkärl, kommer ni att få en ny uppsättning sopkärl enligt standarden för Närsorterat – tre stycken 240-literssopkärl. För större gemensamhetslösningar behåller ni de sopkärl som ni har sedan tidigare.

Observera att om ansökan skickas in efter den 15 augusti 2025, kan det dröja innan ni kan börja dela sopkärl. Detta beror på att nya sopkärl först måste ställas ut i samband med Närsorterat.

Checklista inför anmälan

  • Det är viktigt att alla som ingår i den gemensamma lösningen har fått information samt godkänt att deras uppgifter delas till Borgholm Energi. Detta bekräftar du i samband med anmälan.
  • Samla in allas kontaktuppgifter och information. Detta gäller namn, adress, telefonnummer, e-post och typ av abonnemang (helårsabonnemang eller sommarabonnemang).
  • Bilder på platsen där sopkärlen kommer att stå kombinerat med en beskrivning, karta med platsen markerad eller liknande. Bilderna ska innehålla platsen där kärlen ska placeras, omgivningen och vägen. Detta ger oss en bättre överblick och underlättar vår handläggning för att säkerställa att sopbilen kan komma åt platsen på ett säkert sätt.
Öppna menyn
(0) Pågående driftstörningar